فرهنگ عزا = نهادینه شدن احترام به واقعه عاشورا


فرهنگ عزا = نهادینه شدن احترام به واقعه عاشورا



فرهنگ عزا = نهادینه شدن احترام به واقعه عاشورا
روزهای محرم و عزا فرا رسیده و شیعیان هر کدام به
طریقی عزاداری خودشان را نسبت به این واقعه ابراز
می دارند که هر کدام در جای خود قابل احترام است.


در این بین برخی حرکات به ظاهر مرتبط با عزاداری سئوالات
بی شماری را در ذهن اشخاص ایجاد می کند سئوالاتی که
شاید اگر پاسخ مناسبی به آنها داده نشود در دراز مدت
نقش های مخرب تری را هم بازی کنند.

فرضا :
می توانیم یک جوان سیاه پوش با خودرویی که به سبک
متداول این روزها تزئین شده است را در نظر بگیریم:


فرهنگ عزا = نهادینه شدن احترام به واقعه عاشورا


فرهنگ عزا = نهادینه شدن احترام به واقعه عاشورا

تمام پنجره های اتومبیل باز و یک سی دی نوحه (به قول معروف دوپسی دوپسی)
چنان از پنجره ها به بیرون منتشر می شود که کل پنجره های منطقه به لرزش
در می آید .

حال در اینجا چند سئوال پیش می آید:
1- آیا این سبک از ماشین نوشت های محرم (یا گل مالی ماشین ها ) می تواند
مفهوم عزا داری را به خود بگیرد؟

2- آیا این نوحه های دوپسی دوپسی ماشینها که اگر جملاتش را تشخیص ندهیم
با هیچ یک از آهنگ های به ظاهر حرام قابل تشخیص نیستند ، می توانند مفهوم
عزا را به خود بگیرند؟

3- وجه تمایز ریا و تزویر با عزادار بودن و منقلب شدن حقیقی در چه چیز آن است؟


4- چرا با گذر زمان عزاداریهای محترمانه جای خودش را به حرکات سخیف ونمایشی
می دهد؟




البته بگذریم از آن جماعت حداقلی که هنوز که هنوز است با مسئله ممنوعیت
قمه زنی کنار نیامده اند و همچنان بر طبل جهالت خود می کوبند و قمه زنی را
حق مسلم خود قلمداد می کنند طبیعتا این اشخاص تا ابدالدهر در فاز جهالت
خود باقی خواهند ماند .
پر واضح است که یکی از شایسته ترین کارهایی که طی سالهای اخیر در راستای
احیای فرهنگ عزاداری ماه محرم صورت گرفت همین مسئله ممنوعیت فعل قمه زنی
در بین عزاداران بود مسئله ای که می توانست در صورت مداومت چهره بسیار
ناخوشایندی از شیعیان ایرانی در کل دنیا به نمایش بگذارد.


چه خوب بود اگر این جمله طلاکوب میشد:
اگر می خواهی حقیقتی را بکوبی خوب به آن حمله نکن ، بد از آن دفاع کن.



± (خدا آخر وعاقبتتون را ختم به خیر کند)

1:

سلام
۱)چه عیبی داره که عزا با هنر آمیزش کنه؟به نظرم نو آوری های هنری و عجین کردن باورهای امت با امور زیباشناختی خیلی هم کار خوب و مبارکی هست.

مگر این نوشته هایی که در خیابان ها می زنن و خوش نویسی و رنگرزی و ..


کی میتونه
هست خودش نوعی هنر نیست؟
اصلا مگر مداحی و نوحه خوانی خودش نوعی هنر نیست؟
(اصلا خود نگارش شعر مداحی خودش نوعی هنره چون شعر هنره!).
یا مثلا تیاتر هایی که بازی می شود و یا صحنه ی شمع گردانی ها و ...!

۲)آلودگی صوتی ایجاد کردن واقعا کار بدی هست چه نوحه و چه به قول شما دوبس دوبس!
ولی چه می شه کرد؟اگر بگن کوتاش کن یه عده روشن فکر می گن آقا جونن بذار شاد باشن!
و کلا شاد بودن شده نوعی مریضی و امت آزاری و بی عاری!

۳)در مورد قمه کشی هم باید عرض کنم ممنوعیتش به خیلی بیش از اینها بر می گرده!
من خودم سال ۷۰ رو سراغ دارم.
چه کنیم که برخی نوادگان چنگیز و مغول زادگان [بیشعور(؟)] به حکم طلبه مغول زاده های [بیشعورتر(؟)] حتی به ناقدان این بدعت حمله می نمايند! هستدلال مسخره هم می نمايند که چرا قمه زنان طوری شان نمی شود؟ و بعد هم دهن مثال نقض را این طور می بندند:اگر هم کسی بگوید طوریش شده هست اشتباه می کند!!!

خدا یا عقلی به اینا و یه مایه ای هم به ما بده واقعا!

*)حقیقتا این خوش نویسی های رو ماشین جلف بازی و سخیف نیست!


نظرتون درباره این عکس چیه

2:

درودmph1 عزیز
ممنونم از پاسختون
خوب ببینید من دو نمونه بسیار معمولی (و ایضا هنری از) این مثالها را در
هستارت این جستار برنامه دادم اگر نه شک ندارم که خودتان هم در جریان اصل
ماجرا هستید ونمونه های به مراتب سخیف تر را دیده اید
به شخصه توی محرم پارسال جمله "یزید خر هست گاو من هست " را توی
خیابان با چشمهای خودم دیدم

ببینید بحث خوش نویسی نیست بحث بدعت گذاری ناموزون هست.


چند تا داوطلب میخوایم
بحث
این هست که با این حرکات نمایشی بیشتر در حال تظاهر و چه بسا دهن کجی
هستیم تا عزا.


بررسی ساختار مدیریت، عدم وجود مدیران فراجناحی، انتصابات یا انتخابات در هم میهن؟
پرواضحه که مفهوم یک بنر با مفهوم یک ماشین نویسی بسیار
متفاوته .


چرا مؤمنان مشکلات بیشتری دارند؟
به هر صورت خیلی سخت میشه روی یک تابلو و یا بنری برای یزید
خط و نشان کشید ولی متاسفانه وقتی ریش و قیچی دست امت عادی
(از هر طیف و مرامی) می افته در گذر وقت تبدیل به یک حرکت سخیف و
ایضا بی فرهنگی میشه که متاسفانه هیچ نظارتی هم به اون شکل نمی گیره.

فرضا داخل این تصویر:

فرهنگ عزا = نهادینه شدن احترام به واقعه عاشورا

در اصل بحث عزا منتفی شده و دسته عزادارها جملگی مبهوت خوش نویسی و احتمال
یقین مدل ماشین مورد نظر هستند.(شما اگر دقت کنید اغلب نگاهها به سمت
این ماشین معطوف شده من از هستنباط شما خبر ندارم ولی به شخصه داخل این
تصویر ریا و جلوه گری را بسیار برنده تر از وجهه عزای مورد نظر لمس می کنم.

از طرفی در مورد نوحه های دوپسی دوپسی باید عرض کنم متاسفانه این موضوع
را نمیشود با شادی یک عده جوان مقایسه کرد.هر چند که هر کدام به شکل مجزا
قابل رسیدگی هستند و هیچ آزار و اذیتی نمی تواند توجیه پذیر باشد ولی داخل این
مبحث یک مسئله ای به نام انگیزه انجام این فعل (شادی یا عزا )وجوددارد.


آشکارشدن ِپستی‌ماندر اینترنت!
در اصل
کسی که نوحه ای را باز می کند با زبان بی زبانی اشاره می کند که بنده عزادار
امام حسین (ع) هستم پس این قبیل ناهنجاری ها و حرکات سخیف و تاکیدا این
قبیل نوحه های دوپسی دوپسی نه در شان امام حسین(ع) هست و نه در شان
یک شخص مدعی عزاداری.

در مورد مسئله قمه زنی هم باهاتون موافقم .


نظرتون رو با ذکر دلیل بیان کنید.
متاسفانه برخی از خرافه ها در
بین امت رواج پیدا کرده طوریکه با گسترش اونها در ذهن متعصب برخی ها تبدیل به
یک فعل مقدس شده در نتیجه از هیچ تفسیر به رایی ابایی ندارند و نهایتا
اینکه خودشان با دست خودشان بی حرمتی را روانه فرهنگ مورد وفاق خودمی نمايند
و بعد هم این معجون را با صد من عسل هم نمی توانند میل نمايند.

من فکر می کنم برای احیای این مراسم ها (تمام فعل و انفعالات) لازمه که یک بازنگری
حسابی صورت بگیره و اینطوری نباشه که هر ننه قمری که از راه رسید یک الحاقیه را
به این مباحث اضافه بکنه و نهایتا اصل فعل مورد هدف برنامه بگیره.

فرهنگ عزا = نهادینه شدن احترام به واقعه عاشورا
فرهنگ عزا = نهادینه شدن احترام به واقعه عاشورا
فرهنگ عزا = نهادینه شدن احترام به واقعه عاشورا
فرهنگ عزا = نهادینه شدن احترام به واقعه عاشورا
فرهنگ عزا = نهادینه شدن احترام به واقعه عاشورا
فرهنگ عزا = نهادینه شدن احترام به واقعه عاشورا
فرهنگ عزا = نهادینه شدن احترام به واقعه عاشورا
فرهنگ عزا = نهادینه شدن احترام به واقعه عاشورا

3:

عذاداری های اینچنینی سالها و دهه هاست که به صورت خودجوش رشد کرده هست، و فرهنگهای شگرف و نوظهور از دل اون برخاسته هست.

علم و زنجیر زدن هم روزی وجود نداشت ولی با همینجور نو آوری ها شاخ و برگ پیدا کرد.

ولی چون نام مقدس امامان بر اون نهاده شده هست هرگونه خُرده گرفتن و یا راهنمایی کردن اونها معصیت به شمار می آید.

و این پدیده تبدیل شده هست به یک هجمه بصری و صوتی افسارگسیخته و از اون سادگی اولیه خود به دور مانده هست.

درگذشته امت با متانت می آمدند همان مراسم سینه زنی را به سادگی و با خلوص قلب انجام میدادند ولی امروزه بیشتر جوانانی که هیچ پیوندی با ارزشهای امام حسین ندارند گرداننده این مراسم هست.

خُرده هم بگیری می گویند همین مراسم اونها را اصلاح می کند.

ما که سالهاست تماشاگر دگرگونی این جوانان هستیم! ولی دگرگونی در چه چیزهایی بماند!

4:

میشه با پوشش سفید هم دل به حسین(ع) داد..


5:

اونايي كه اينطوري عزاداري ميكنن تايشان 365 روز سال كلا فقط 10 روز به امام حسين اعتقاد دارن .

اونا يكسال هركاري ميخوان ميكنن بعد ميان تو دهه اول محرم برا خودشون آبرو جمع كنن .

همشون نه ها .

اما خيلياشون آره .

يارو دختر بازه مشروب مبخوره كلا نماز نميخونه اسم خدا پيغمبر به زبونش نمياد و ...

بعدش تايشان دهه اول محرم ميشه همه كاره هيئت و دسته .

بعد مثلا عزاداري كه تموم ميشه ميشينن پيش هم ميگن ...

فردا دسته رو از كوچه ...

خانم ببريم دوست دختر منه ميخوام هرچي صدا دارم فرياد بزنم و نوحه بخونم يا طبل و سنج بزنم و ...

اصلا به من چه .

امام حسين طلبيده .

اما اينا آبرايشان عزادارارو مي برن .


6:

درود پارسیگو عزیز
سپاسگزارم از پاسختون
دقیقا اصل منظور من هم همین بود
همین بهانه هایی که به غلط مقدس جلوه داده می شوند تا کسی
نتواند علامت سئوالی برایش طرح کند.
متاسفانه دید متعصبانه برخی افراد باعث میشه گوش کسی بدهکار
نباشه و هر کسی توی این مراسم ها ساز خودش را بزند
در حالیکه همانطور که فرضا تماشاگران فوتبال انگلیس به تماشاگران
بد اخلاقی معروف شده اند این موضوع هم می تواند جلوه گر جهانی چندان
خوشایندی برای ما نداشته باشد و نهایتا مفاهیم مورد وفاق ما خدشه دار
گردد
همانطور که شما هم به خوبی اشاره کردید سابق بر این ، این
مراسم ها تا این اندازه به شکل خودسرانه اداره نمیشد و چه
بسا یک حس احترام قابل لمسی توی این مراسم ها به چشم
میخورد ولی در حال حاضر متاسفانه سوژه برای علامت سئوال به
شکل قابل توجهی افزایش یافته .
از کسانی که در صف گرفتن غذای نذری ایستاده هست تا اون بقیه هر کدام
به نحوی در این بد اخلاقی ها سهیم میشوند .
توی محرم سال گذشته سر غذای نذری یک خانم آقا چنان
با هم درگیر شدند و فحش های رکیک به هم حواله کردند که حقیقتش
من خودم هاج و واج موندم (دعوا سر یک غذای باقیمانده نهایی بود)

متاسفانه این حس احترام در هیچ یک از اقشار این جماعت مشهود
نیست چه قشر مذهبی و چه حتی روشنفکر و ...هیچکدام حس
احترام را ندارند یا نمی توانند حفظ نمايند و همین امر می تونه به نوبه
خود جای بحث بسیار زیادی داشته باشه.


7:

هر کاری پرت داره
هر عملی هر چقدر هم خوب باشه باز هم جا برای به انحراف کشیده شدن داره
یه بنده خدایی می فرمود ما در مورد محصولات فرهنگی یا خام خوریم یا آماده خور !
یعنی یا محصولات قرهنگی آماده شده و بسته بندی شده غربی را مصرف می کنیم یا اگر یه موضوع فرهنگی مربوط به فرهنگ خودمان هست اون را بدون هیچ کاری برای هماهنگ شدن ان با شرایط وقته و مانند صد سال قبل مصرف می کنیم .

هنوز یه اثر سینمایی یا انیمین قابل قبول از آثار ادبی خود نساخته ایم
در مورد فرهنگ محرم هم خام خوری و آماده خوری قابل مشاهده هست.
به نظر من گذاشتن نوحه روی دستگاه های موسیفی غربی عین آماده خوری هست .

تغییرات و حرکت باید باشد ولی نه به این سمت

8:

با سلام کسانی که به این سبک عزاداری می نمايند اصلاً اسمش عزاداری نیست همون تفریح غیر از ماه محرمه اما حالا در این قالب صاحب خودرویی که تا قبل از ماه محرم با بلند ترین صدا سی دی پخش می کرد با آمدن ماه محرم سی دی فلان خواننده تبدیل به سی دی توحه می شود با همان صدای گوش خراش انوقت اسمش عزاداری هست ............

کجای دین فرموده یا امام حسین کی امر کرده برای من اینچنین و به این سبک عزاداری کنید...........

!!!!! پس می توان فرمود ادامه همان تفریح هست فقط رنگ عوض می شود

9:

فرهنگ عزا = نهادینه شدن احترام به واقعه عاشورا

ما هم از آمیزش عزا با هنر هستقبال میکنیم

10:

درود دیلک گرامی
یعنی دقیقا دیروز من میخواستم تایپیکی با چنین مضمونی رو هستارت کنم که وقت نشد و امروز شما زحمتش رو کشیدید.
من به ندرت در شبکه فعالم ولی دیروز تصویر یکی از همین ماشینها رو با جملات بسیار بی محتوا در پروفایلم گذاشتم که الان شما هم در عکسها گذاشتید
واقعا جوونهای ما دارن چکار مینمايند؟
تنها چیزی که ازش هستفاده نمینمايند عقل و تفکرشونه!

محرم و عزاداری شده ایامی برای خودنمایی یک عده و به نظر من تنها چیزی که این وسط بهش توجه نمیشه خودِ اصل قیام عاشوراست

11:

خواهش می کنم منم از توجه شما ممنونم

۱)خوبه باز شما این حرفا رو می زنید بعضیا که با نظرات عوامانه اصلا معتقدند فرهنگ متولی می خواد چی کار؟!!!
در حالی که از نظر فلاسفه ی سیاسی و در خود کشورهای صنعتی برای فرهنگشون برنامه ریزی های دقیق دارند

۲)راستش من فکر می کنم نگاه امت برای همون زیبایی جذب شده وگرنه اون ماشین،اگر چه ماشین خوبیه ولی بوگاتی و ...

که نیست!تو هر کوچه ای دو سه تا از اینا هست.
بماند که من فکر می کنم یک ماشین اونچنانی به خودی خود خیره نماينده خواهد بود(مثلا همون بوگاتی) و برای خود نمایی نیازی به این چیزا نیست علی الخصوص که در چشم امت اصطلاحا مترقی(که بعضا در گرفتن مدرک از مدرسه ی شبانه هم دچار مشکلند!) این نوشته ها حتی افت کلاس هم تلقی می شود!
(من خودم خیلی مشتقام که ببینم چطور یک عده ای این چیزا رو با هم جمع می نمايند مثلا دوست دختر و عزاداری محرم!)

۳)جمله ی آخر چندین تا لایک داشت!
+
۴)والا منم منظورم از هنری این چیزا نبود گرچه این روحیه ی طنزناک امت و کنترل نکنی سر از ناکجا آباد در میاره و این ادبیات "خز و خیل" مانند عکس آخر به قول سرکار واقعا در شان یک عزادار نیست و به دنبال مسخره بازی و جلب توجه انجام می شه...!
نوشته اصلي بوسيله SAMKING نمايش نوشته ها
فرهنگ عزا = نهادینه شدن احترام به واقعه عاشورا

ما هم از آمیزش عزا با هنر هستقبال میکنیم

کینگ ما فرمود خطا بر هنر فا....

نرفت!
آفرین بر نظر خبط و خطاپوشش باد!

12:

چند شب پیش یکی از شبکه های تلویزیونی داشت عزاداری در شهر مازندران رو نشون میداد
که چندین زن و مرد مشغول درست کردن غذای نذری بودن و حین کار دعا میخوندند و صلوات میفرستادند
بعدش هم یکی از آشپزهای آقا فرمود ما قبل محرم فقرا رو شناسایی میکنیم و در محرم با پیک درب منزلشون غذا میفرستیم.
چقدر این مراسم به دلم نشست هیچ رنگی از ریا و تزویر توش دیده نمیشد ، نه مثل بسیاری از هیئت ها که با هم چشم و هم چشمی دارن و بیشتر افراد حاضر ِ درش هم از بالا بالا ها هستن.
عزاداری یعنی دل آدم واقعه رو درک کنه و غمگین بشه آخه این نقوش روی ماشین و گِل مال کردن اون چی رو میرسونه؟؟

13:

اخ جون باز محرم شدو بحثای بی هوده شروع شد


و جالب تر اینکه محرم تموم میشه و این بحثا فراموش میشه

14:

سلام و درود فراوان
امروزه سرعت بدعت فرهنگی از سرعت نور هم گذر کرده بقول ارکیموند گرامی هر چیز تازه ای در ابتدا با مقاومت روبرو می شود بعد عادی می شود(نقل به مضموم)
فقظ باید دید ایا باب سلیقه و میل ما هست یا نه!!!بقیه مسائل مهم نیست!
بقول یکی از دوستان اینها فقط ده روز به این رنگ در می ایند البته فرمودند حسینی که اشتباه بود
در طول سال هم فراوان صداهای دوپس دوپس از این خودرو ها بیرون می اید تقصیر رانند چیست
اگر بخواهید تذکر دهید با قمه شاهرگ گردنتان را می زنند(شهید خلیلی رو می گم) حال برای جلوگیری از تضویب قانون حمایت از امران به معروف چه کسانی اقدام به اسید پاشی می نمايند؟!
پرتقال فروش مقابل چشممان هست.


خلاصه کنم عرضم را چشم ما به بدعت های نوین تر روشن شده مثل کف و سوت در مراسم ختم و...
همان جمله اخر تاپیک بهترین قضاوت در این مورد هست.


15:

در هر جامعه کارناوال هایی وجود داره.
متاسفانه به خاطر نبود تفریح و کارناوال ها در کشورمون دیگه محرم در ایران تبدیل شده به یک کارناوال

16:

برخی از این حرکات نمایشی واقعا زشت بودند ....
این ها هم نتیجه تهاجم فرهنگی هستند ....
امیدوارم که روزی همه برای خود اقا عزاداری نمايند و بی ریا باشند ....
گرچه قبول نماينده همه این عمل ها خود آقاست ...

( جدا از این کارهای زشت که یقینا خود اقا هم مخالف این اعمالند )
اصلاح این رفتار نیازمند کار فرهنگی وسیع و آسیب شناسی گسترده هست ....

17:

درود
گرامی اگر منظورتون بی نتیجه بودن بحثها باشه باید اینم در نظر
بگیرید که تمام این صحبتها بی نتیجه هست چه مباحث مربوط به
این ماه و چه مباحث دیگر.
شما اصلا یک بحث خارج از این مبحث به بنده نشان بدهید که نهایتش
به سر منزل مقصود رسیده باشد؟
فقط من متوجه کنایه "آخ جون" شما در ابتدای جمله تون نشدم که به چه
مناسبتی بوده!!!

18:

درودasad110 عزیز
گرامی خواهش می کنم از اتهام زنی جناحی حذر کنید ما چه متعصبین افراطی
و چه کسانی که به قول شما دو روزه وارد این مراسم ها شده اند کم نداریم که
همگی توی این بداخلاقی ها گوی سبقت را از نمونه های جناح مقابل ربوده اند
اینکه خط کش برداریم و امت را خط کشی کنیم و به هیچ عنوان خطاهای خود را
پذیرا نباشیم دردی را دوا نخواهد کرد
پر واضح هست که داخل این بی فرهنگی های مطرح شده از هر دیدگاهی وجود دارد و
انحصارا تمام این بدعت گذاریها در گرو افراد شرور نیست!!!
ارتباط دادن تمام وقایع به جناح مقابل سالهای سال هست که تکرار شده و نتیجه ای
هم در بر نداشته هست ماها تا وقتیکه نخواهیم خطاهایمان را پذیرا باشیم حتی آب
هم از آب تکان نخواهد خورد.
مسئله این هست که این بدعت گذاریها از جانب هر کسی با هر دیدگاهی که شکل
بگیرد قابل پذیرش نیست حال اون طرف هر کسی که می خواهد باشد.
آدم افراطی ، افراطی هست چه از این سمت باشد چه از اون سمت.


19:

باسلام.
ابتدابایدبرگردیم به اصل واقعه؛عاشوراوپیام اون.
براستی پیام عاشورابرای ماکه مدام فقط عنوان
می داریم شیعه هستیم چیست؟
آیاپیام عاشوراجزدوری ازتجملات وزرق وبرق های
ظاهری دنیاورسیدن به آزاده بودن واقعی هست؟
این کدام دین هست که ماازاون دم زنیم وهرچیزراپشت
اون مخفی کنیم وازاون ستونی برای ابرازوجود_البته به
اشکال وانواع مختلف بیان وتصویرگری ظاهری-بسازیم؟
سخن امام حسین باخیل عظیم وغیرقابل برابردشمنان
پیش رویش چه بود؟جزاینکه "ای امتان اگردین ندارید
لااقل آزاده باشید
"؟.
آیااین رفتارهاواستفاده ی ابزاری ازدین جزبدعت وکم
کردن واقعیت موجودبراصل دین هست؟
ماهمواره به هستفاده ی فرهنگی دربیان واقعی اهداف
دین معتقدوالبته ملزم بوده وهستیم.ولی آیااین فرهنگ
موردنظراست؟
شب قبل دخترم راباخودم به مراسم مداحی برده بودم
درمیان مداحی جوانی بلندشدوشروع کردبه دست زدن
والبته هدفش گرم کردن به اصطلاح خودش مجلس بودبا
صحبتهائی که هموقت ابرازمیکرد.دخترم باحالتی بین
تعجب وتردیدپرسیدمگراینجاعزادار ی نیست؟شماتصورکنید
برداشت این کودک ازدین درمواقع مختلف چه خواهدبود؟
نه خیربزرگواران،این شیوه شیوه ی ارج گذاردن به فرهنگ
عزانیست بلکه ضدیت بااون هست.فرهنگ عاشورارابایدبا
واقعیات عاشورانهادینه کردونه بی حرمتی به عزا.

20:

سلام
فک کنم این روزا باب شده هرکسی
خودشو نشون بده با این رفتارها
رضا من نمیدونم دختر شما چند سالشه
اون بچه هم میفهمه بی احترامی به ائمه و امام حسین
چه پیامدی در پی داره واقعا باید به حال خودمون تاسف بخوریم
بعد میگن ایران دومین کشور غمگین دنیاست

21:

سلام متقابل برشما.
بله،درواقع همین امره که درهرموردی درنهایت به نوعی
بدعت می تونه منجربشه.
من موردجالبی ازسال گذشته به یادارم که البته شاید
اینجاودراین بحث نگنجه ولی مناسب می بینم بیان کنم.
مسجدی بودکه نذورات نقدی امت رابرای محرم به طریقی
خاص جمع آوری می کرد،به ازای هرمبلغ مشخص-بافیش-
یک دست غذاکه عنوان تبرک حضرت اباالفضل روبراون گذاشته
بودندبه کمک نماينده تحویل می دادند.یک انسان دارای مشکل
حالا شایدمناسب نباشه عنوان کنیم اعصاب یاروان یاهرچیزی
که درخیلی ازشهرهاهم وجوددارندتقاضای یک وعده ازاین غذاها
راکرد،کسی که مسئول دادن غذابود-"البته جوانی بودکه هیچ
ایرادی ازوی نمی توان گرفت چون فقط یک مسئول بودودر
نهایت بایدبه تعدادفیش جوابگومی بود"-ازاین امرپوزش خواست.
امتیانسال تنهایک جمله فرمود:محرم وحسین که میگن همینه؟
آیابایدبه سمتی بریم که برداشت هرکسی باهرضریب فکری و
البته طرزتفکرازماهیت یک واقعه ودرنهایت اصل اون یعنی دین
اینگونه باشد؟


22:

عرض سلام مجدد گرامی
تمام کلامتان بحق و درست هست گر چه بنده قصور در کلام دارم و مانند شما قلم روان و کلمات شیوا را نمی توانم بکار ببندم ولی در ماهیگیری از اب گل الود خدمتان درس پس دادم

23:

من که کاملاً ناراضیم .

مردک دیوونه ، تازه ساعت دو شب ، سنج و دهل داره میزنه ...

جاتون خالی ...

دیشب یه کتک حسابی بهش زدم ، دلم خنک شد .

خیلیم بد جور زدمش ...

صدای شکستن کتفش اومد .

ولی تقصیر خودش بود ...

ساعت دو شب ، پاشده داره سروصدا میکنه ...


24:

دقیقن ما رو هم دیوونه کردن

آخه من نمیدونم با صدای بلند و گوش خراش فقط میشه عزاداری کرد؟

خوب صدا مداح رو کم کنید بعد هرچی خواستید تو سر خودتون بزنید این چه کاریه آخه...


25:

دو تا آبدولیاچگی بزن بهش ...

خودش درست میشه .

دیه شم با من .

بیشتر از 10 یورو میشه ؟

26:

درودasad110 عزیز
البته شما دارید شکسته نفسی می فرمایید اگر نه هیچ نقصی در
کلامتان مشهود نبود و اتفاقا کاملا گویا و سلیس و روان مطرح شده بود
اتفاقا بنده خیلی شفاف تر از اونی هستم که %د این باشم که فرضا در اینجا
از آب گل آلودی ماهی بگیرم ولی با این حال بازهم اگر موردی از قلم افتاده باشد
حاضرم در قبالش به شکل کاملا شفاف پاسخگو باشم انشالله اگر چنانچه دوستان
هم به قصد ماهیگیری وارد فرمودگو نشوند هرگز این شبهه در نزدشان ایجاد نخواهد
شد مگر اینکه خودشان دست به کار شوند و با یک مشک آب گل آلود شده وارد
کارزار شده باشند که اون حسابش جداست :))

27:

نوشته اصلي بوسيله SAMKING نمايش نوشته ها
دقیقن ما رو هم دیوونه کردن

آخه من نمیدونم با صدای بلند و گوش خراش فقط میشه عزاداری کرد؟

خوب صدا مداح رو کم کنید بعد هرچی خواستید تو سر خودتون بزنید این چه کاریه آخه...
سامی و ارتشبدش در یک تدبیر هستثنایی فرهنگ سازی سه سوته رو کلید زدند!
نوشته اصلي بوسيله zare نمايش نوشته ها
چند شب پیش یکی از شبکه های تلویزیونی داشت عزاداری در شهر مازندران رو نشون میداد
که چندین زن و مرد مشغول درست کردن غذای نذری بودن و حین کار دعا میخوندند و صلوات میفرستادند
بعدش هم یکی از آشپزهای آقا فرمود ما قبل محرم فقرا رو شناسایی میکنیم و در محرم با پیک درب منزلشون غذا میفرستیم.
چقدر این مراسم به دلم نشست هیچ رنگی از ریا و تزویر توش دیده نمیشد ، نه مثل بسیاری از هیئت ها که با هم چشم و هم چشمی دارن و بیشتر افراد حاضر ِ درش هم از بالا بالا ها هستن.
عزاداری یعنی دل آدم واقعه رو درک کنه و غمگین بشه آخه این نقوش روی ماشین و گِل مال کردن اون چی رو میرسونه؟؟
بدبختی این شده که هر کسی هر کار خیری که می کنه امت به چشم ریا می بینند!

یادمون باشه خود امام(ع) باید قضاوت کنه.
ضمنا! ممکنه حسن فاعلی وجود نداشته باشه ولی توجه کنیم برای اصلاح ابرو چشم رو کور نکنیم و بنابر این برای اصلاح حسن فاعلی،حسن فعلی رو مورد حمله برنامه ندیم!
=======
ضمنا اینم خطاب به عزیزانی که کلید کردن روی دوبس دوبس ماشین این بنده خداها عرض کنم که چه بسیار افرادی که در همین جلسه ها چیزهایی شنیدند که مسیر زندگی شون عوض شد!
امت رو هر چقدر هم بد باشند نباید از مجلس امام حسین(ع) بیرون کرد ولو این که به قول بعضی ها باقی روزها رو شرب خمر هم بکنه!!(گرچه شراب خواری اصلا درست نیست).
به قول ابوالحسن:
هر که به درگاه من آید نانش دهید از کارش نپرسید که اون کس به درگاه ایزد-حق تعال- به جان ارزد به درگاه ابوالحسن به نان ارزد!

سپس ۱۲ سال رفتم صفحه ی مدرسه م در ف.ب نگاه کردم دیدم یکی از بچه های مسلمون مدرسه در نیمرخش نوشته بود:
every sinner has a future & every saint has a past

در قسمت جمله ی مورد علاقه تونم نوشته بود:
deal with allah & feel the diffrence


28:

ببخشید ...

از کی تا حالا تو لیتوانی ،

عزاداری می کنن ؟

اونم نصفه شب ؟

اصلاً لیتوانی - لتونی و هستونی ،

مسلمون ندارن .

نه شیعه و نه سنی .

مهاجرین رو کاری ندارم ...

Native هارو میگم ...

افراد بومی .


29:

سلام
چ تاپیک خوبی ...
این ترم جامعه شناسی داریم
تحقیقم در مورد همین رسم های محرم هستش..
جواب بعضی سوالاتمو گرفتم

30:

عزیز جان کلی عرض کردم..
ولی فکر می کنم مسلمون داره و خصوصا سنی...

31:

عزاداری مضمونی نیست که باه هنر اونو عجین کرد پس بفرمایید جمیله رو هم خبر کنید بعد بفرمایید هنر عزاذاریه !!!!!!!

32:


کنایه نبود سپس اینکه متوجه شدم بحث ها بی نتیجست ، کنار نشستم و نظاره گر شدم
تفریح خوبیه دیدن سر و کله زدن ادما با هم ...

دی

33:

درود
گرامی دنیای بیرون از اینجا هم جز این نیست
همیشه کسانی که قدرت بیشتری دارند حرفهایشان را
هم به کرسی مینشانند
-نه بهارستانی ها حرف دولت را قبول می نمايند نه دولت حرف اونها را
-توی کشور هستکبار هم بین همايش و رئیس جمهور اختلافات
بی شماری هست
-توی منزل اغلب کسی حرف آخر را می زند که قدرت بیشتری دارد
و...
این قاعده به نظر می آید در همه جا رعایت می شود و همیشه کسانی
که قدرت بیشتری دارند (نه صرفا یدی)میتوانند در تحمیل صحبتهایشان
هم کاری تر عمل نمايند .
بنابراین اینکه تصور کنیم تماشا کردن یک بحث خاص اونهم صرفا به خاطر
نتیجه نگرفتنش می تواند لذت بخش باشد کاریست عبث!!!

34:




کل این موضوع عبث میباشد
چه داخل بحث شدن چه نظاره گر بودن
زیاد جدی نگیرید ...



79 out of 100 based on 54 user ratings 1029 reviews